Friday, January 20, 2012

Selamat Bercuti Sempena Tahun Baru China

Kepada Semua Warga PASTI yang akan kembali ke kampong semperna cuti sekolah bermula pada 21 - 24 hb Jan 2012 berhati-hatilah. pandulah dengan selamat. Semoga selamat sampai dan selamat kembali bertugas. Untuk maklumat kita semua di bawah ini dinyatakan tentang masjid yang berada di beijing salah satu masjid yang tertua di china.

ISLAM Di China.

Masjid Niujie adalah masjid paling tua dan bersejarah di Beijing, ibukota negara Republik Rakyat Cina (RRC). Usia masjid ini lebih dari seribu tahun. Masjid terbesar di antara 68 buah masjid di Beijing ini juga menjadi titik awal masuknya Islam di daratan Cina. Masjid ini dibangun pada masa pemerintahan Kaisar Tonghe dari Dinasti Liao, tahun 996 Masehi, oleh dua orang Arab.

Menilik dari sejarah tegaknya, masjid ini sudah melintasi enam zaman, dari masa kekuasaan Dinasti Liao, Dinasti Song, Dinasti Yuan, Dinasti Ming, Dinasti Qing hingga era Cina modern sekarang. Sejak awal berdiri hingga kini, Masjid Niujie telah mengalami beberapa kali renovasi dan perluasan. Di masa pemerintahan Dinasti Ming, bangunan masjid mengalami perbaikan pada tahun 1442.

Photo by:Farizon Abd Ghani

Kemudian diperluas pada tahun 1696, semasa Dinasti Qing berkuasa. Setelah RRC berdiri tahun 1949, Masjid Niujie telah mengalami tiga kali renovasi, masing-masing di tahun 1955, 1979 dan 1996. Sebagai masjid tertua dan paling besar di Beijing, tidak mengherankan jika masjid ini menjadi pusat komuniti Muslim di kota tersebut yang jumlahnya mencapai 200 ribu jiwa.

Masjid ini terletak di kawasan Niujie, Distrik Xuanwu, Beijing. Niujie sendiri dikenal sebagai kawasan padat berpopulasi Muslim terbesar di Beijing. Data terakhir menyebutkan terdapat sekitar 13 ribu warga Muslim yang bermukim di kawasan ini.

Photo by:Farizol Abg Ghanizi

Gambar di atas menunjukkan Muazzin melaungkan azan di luar masjid tanpa menggunakan speaker. Bangunan Masjid Niujie memperlihatkan campuran dua kebudayaan, Islam dan Cina. Memperlihatkan campuran corak khas Cina dan Islam. Dari luar, arsitektur bangunan menunjukkan pengaruh Cina tradisional, yakni tipikal bangunan istana Cina. Sedangkan di dalam memperlihatkan gaya arsitektur Islam.

Kita doakan sahabat-sahabt kita diChina akan terus istiqamah dalam mempertahankan agama Islam yang suci bersih ini.

ehsan dari Website
Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Selamat Bercuti Sempena Tahun Baru China"

Post a Comment